Thursday 10 June 2010

PEMIKIRAN KREATIF & MENANGANI MASALAH DI TEMPAT KERJA

09-10 Jun, De Palma Hotel, Shah Alam - Bertempat di bilik Anggerik, satu kursus yang dinamakan Pemikiran Kreatif & Menangani Masalah Di Tempat Kerja telah di adakan. Seramai 25 orang peserta telah mengikuti kursus selama dua hari ini. PUTP Excel Sdn. Bhd. telah menjemput saudara Ahmad Zaki Ahmad Rafa'i, perunding utama Chosen One Management bagi mengendalikan dua sesi iaitu sesi 2 - Kepintaran Minda/Emosi (IQ&EQ) dan sesi 3 - Gaya & Tabiat Berfikir.

Beliau memulakan sesi 2 dengan menerangkan dengan lebih jelas definisi masalah, seterusnya memperincikan faktor kejayaan individu adalah berasakan Intelligence Quotient dan Emotional Quotient seseorang. Begitu juga dengan peranan Social Quotient, Physical Quotient dan Spiritual Quotient.

Sesi 3 bermula selepas makan tengahari 9 Jun yang mana saudara Zaki Rafa'i menyoal kepada para peserta tentang half empty or half full. Penyelesaian kepada sesuatu masalah perlulah dilihat sebagai perkara yang positif atau حسن الظن

Setelah itu, beliau menerangkan serba sedikit tentang cara berfikir seperti analytical, vertical, lateral,emotive, logic dan creative thinking. Para peserta dibahagikan kepada empat pasukan iaitu Mavi Marmara diketuai oleh Dr.Razak, Al-Falah diketuai oleh Tuan Syed Al-Attas, Gaba diketuai oleh Ustaz Awal & Pro-Kiasu diketuai oleh Encik Zack.


Aktiviti pasukan dimulakan dengan memilih ketua, nama pasukan, struktur organisasi & motto serta sorakan pasukan. Ini disusuli pula oleh setiap pasukan dikehendaki untuk mereka dua teka-teki.Aktiviti terakhir mereka ialah aktiviti Susun 12345678. Hari pertama berakhir jam 4.30p.m dengan minum petang.

No comments:

Post a Comment

Disqus Shortname

Comments system

ADS Title Below (yes/no)

Animation - Scroll IMG (yes/no)

Recent Posts

Fixed Menu (yes/no)

Widget Recent Post No. (ex: 4)

Widget Random Post No. (ex: 4)

PageNavi Results No. (ex: 7)